bitterfittorna.webblogg.se

Vi som bloggar är två riktigt bittra kvinnor i våra värsta år.

Det kan du inte mena? Han som är så trevlig?

Kategori: Allmänt

(null)

Både män och kvinnor utsätts för våld i nära relation, men kvinnor utsätts ofta för ett grövre många gånger upprepat våld i form av grov fysisk och psykisk misshandel och sexuellt våld med negativa konsekvenser för den drabbade som följd och som ofta kräver långvarig sjukhusvård.


En bidragande faktor till att våld mot kvinnor normaliseras är att offret nästan alltid skuldbeläggs av omgivningen. Den vanliga frågan när det gäller våld i nära relation är "varför lämnar hon inte?" Det är helt fel fråga. Frågan borde istället vara: "Varför slår han?"


En tredjedel av dem som anmäler våld i nära relation vill inte delta i utredningen, enligt Brå. Vanliga anledningar är ekonomiskt beroende av gärningspersonen, rädsla för hur gärningspersonen ska reagera på anmälan, samt brist på förtroende för polisen. 


Hur hjälper man dessa kvinnor? Vilket stöd kan man ge?

Ett som är säkert är att man talar inte om för den utsatta kvinnan att "han kan inte ha gjort det" "jag känner honom, han är inte sån" "vad gjorde du för att förtjäna det?"

"Du har inte blivit slagen, det syns ju inte"


För det första, du var inte där, du vet inget, och ingen känner någon så nära, ingen förtjänar någonsin att bli utsatt för våld, varken psykiskt, fysiskt eller sexuellt! Alla blåmärken sitter kanske inte synligt, och själsliga sår syns inte utåt. 


Jag har upplevt allt ovan, jag har blivit misshandlad, fysiskt och psykiskt, jag har blivit våldtagen i nära relation, av en vän rent av, det är inget jag berättat för någon innan jag nu sätter det i skrift, och jag vet att många nog kommer misstro mig, för han är ju inte sån. Vad ska jag säga, han är sån, han lyssnade inte när jag sa nej, han höll fast mig, tvingade sig på mig, när han sen var klar var han medveten om att det var fel av honom, han försökte övertyga mig om att jag visst ville, han ville så gärna tro själv att jag ville. När våldtäkten sen fick konsekvens i form av graviditet, då var jag en lögnare som sagt att jag hade skydd? Jag som inte ens ville ha sex!?! 


Om han nu läser det här så kommer det låta som så att

"så var det inte alls, du har fel!"

Men hur kan det vara fel? Jag ville aldrig ligga med honom, jag ville aldrig känna hans i mitt, hans svett droppande över mig när han tog för sig av min värdighet. 

Det enda jag vill är att bli trodd när berättar om när jag känner mig utsatt.